President Trump har revolusjonert bruken av Twitter, og nå bruker han tweets til å gå løs på sine motstandere – bak ligger det en klar strategi og plan. Trump og hans internett-strateg Brad Parscale gjør alt de kan for å manipulere velgere vekk fra demokratene.

Trump vant i 2016 blant annet fordi han lyktes med å demobiliserte mange demokratiske velgere. Siste målinger viser at nesten hvert tiende velger som oppgir at de misliker Trump nå sier de vil stemme på noen andre enn demokratene. Trump vil gjøre alt han kan for å bidra til å få flere demokratiske velgere vekk fra partiet – det er faktisk avgjørende for at han skal klare å dra i land seieren. Taktikken er brutale personangrep, mistenkeliggjøring og latterliggjøring. Han bryr seg ikke om at moderate velgere skyr unna, for målet er ikke å tiltrekke seg velgere, men å manipulere velgere vekk fra demokratene. Og Trumps viktigste våpen er Twitter.

I 2016 lyktes Trump med latterliggjøring også av sine republikanske motkandidater i nominasjonskampen, først og fremst ved å bruke kallenavn som satte seg. Trump er en mester i enkel og tydelig kommunikasjon, spesielt negativ kommunikasjon. Han griper fatt i karakteristikker som mange velgere kjenner igjen, og spiller opp disse. Nå har han gitt sine demokratiske motkandidater tilsvarende kallenavn: Bernie Sander er «Crazy Bernie», Joe Biden er «Sleepy Joe», Elizabeth Warren er «Pocahontas» og Mike Bloomberg er «Mini Mike».



Mer enn halvparten av Trumps Twitter-poster er angrep eller latterliggjøring. En gjennomgang gjort av New York Times viser at blant de første 11.000 twitter-meldingene han postet siden han ble president er 5.889 angrep på politiske motstandere – Demokratenes kandidater til nominasjonen, folk som har arbeidet med undersøkelsene av hans bånd til Russland, de som leder Riksrettssaken – og angrep på næringslivsaktører som ikke har opptrådt slik han vil. For eksempel har han truet Amazons Jeff Bezoz som eier Trump-kritiske Washington Post, og han har til og med truet humorprogrammet Saturday Night Live med etteforskning av føderale myndigheter fordi han ikke likte omtalen han fikk.

Trump har 71,8 millioner følgere på Twitter. Men han bruker ikke Twitter primært for å overbevise velgere. (En undersøkelse gjort av Times/Pew Research viser at stor andel av følgerne hans ikke har nådd stemmerettsalder, men de er svært aktive på nettet.) Trump bruker derimot Twitter først og fremst for å spre sin egen propaganda – som en slags publiseringstjeneste av alternative fakta og angrep som utgjør budskapet hans tilhengere deretter kan spinne videre på nettet, høyrevridde talkshow og i andre alterntive mediekanaler. De tradisjonelle mediene gjengir også ofte hans Twitter-poster, noe som gir enorm gratis-reklame for presidenten.

Trump selv følger nøye med på hvilke av hans tweets som trender, hvilke andre tags som trender, og hva som ikke synes å ha like stor appel. Og han justerer ofte kursen etter hva som trender. For eksempel har han prøvd ut ulike nedsettende kallenavn på flere demokrater før han falt ned på de som trendet best, og nå bruker dem om og om igjen.

President Trump med Brad Parscale – mannen som leder Trumps gjenvalgskampanje og er ekspert på sosiale medier

Men selv om Trump poster mye på egen hånd, er det en plan og strategiske diskusjoner bak det meste av det som gjentas ofte – som hans beskrivelser av demokratiske motstandere. To dyktige operatører er helt sentrale: Den ene er Brad Parscale som ledet arbeidet med digital valgkamp i Trumps 2016-kampanje. Den andre er Daniel Scavino, som Trump hentet til det Hvite Hus for å lede arbeidet med sosiale medier. De to snakker sammen flere ganger hver eneste dag, og de kommuniserer tett med presidenten. Tweets som for uinnvidde kan fremstå som lite gjennomtenkte er ofte (om ikke alltid) et taktisk trekk i en større strategi.

At Trump har forfremmet Parscale til daglig leder for hele Trump 2020-kampanjen viser hvor sentralt internett og sosiale medier står i arbeidet med å sikre ham gjenvalg. 44 år gamle Parscale er er en arbeidsnarkoman som deler presidentens evne til å fyre løs og omgå fakta, ofte på en måte som bryter tabuer. I tillegg til Twitter er Facebook et viktig online våpen for Trump. I følge Axio bruker Trump-kampanjen flere ressurser på Facebook-satsingen sin enn alle de demokratiske utfordrerne gjør tilsammen.

Sosiale medier er et enormt viktig redskap for Trump. I 2016 hjalp de han med å demobilisere demokratiske og moderate velgere. Dette var stort sett velgere som egentlig ville vrake Trump, men som lot seg påvirke til å ikke stemme på demokratene. Kan han lykkes med det igjen i 2020?

Mer om Trumps bevisste og målrettede strategi med latterliggjøring og angrep på demokratene: