Et utvalg
kampanjer
Klassiske utenlandske, nasjonale og lokale kampanjer
KAMPANJER – KLASSIKERE
NOEN VIKTIGE HISTORISKE KAMPANJER FRA NORGE, ØSTERRIKE, USA OG STORBRITANNIA – BYGGET RUNDT EN TYDELIG HOVEDSTRATEGI:
Om de borgerlige
hadde makten…
Einar Gerhardsen (AP)
Stortingsvalg, Norge, 1949
HOVEDSTRATEGI
Mobilisere/demobilisere ved brukt av frykt. Bygge kampanjen rundt beskrivelser av forholdene under borgerlig styre i i de harde 30-åra, og bruke følelser for å mobilisere velgerne til.
Løvetann og atombomber
Lyndon B Johnson (Dem)
Presidentvalgkamp, USA, 1964
HOVEDSTRATEGI
Vinne valget ved å appellere til velgernes følelse av frykt og avsky, ved å fremstille motstanderen Barry Goldwater som en farlig krigshisser villig til å bruke atomvåpen.
New Labour,
New Britain
Tony Blair (Labour)
Parlamentsvalg, 1997
HOVEDSTRATEGI
Å endre Labour nok til å gjøre partiet valgbart igjen for et flertall av befolkningen. Bruke fornyelsen av Labour som bevis på at Tony Blair og co. har vilje og evne også til å fornye landet, under slagordet “New Labour, New Britain.”
Den som elsker landet sitt, splitter det ikke
Alexander Van der Bellen (uavhengig)
Presidentvalg, Østerrike, 2016
HOVEDSTRATEGI
Van der Bellen møtte en klassisk nasjonalistisk ytre-høyre motstander med sin egne populistiske nasjonalisme. Slagordet hans oppsummerte strategien: “Den som elsker landet sitt, splitter det ikke.”
LOKALE KAMPANJER – TRONDHEIM
TRE LOKALE KAMPANJER FRA EN 16-ÅRS-PERIODE, MED KORTE BESKRIVELSER AV HOVEDSTRATEGIEN OG HVORDAN DEN BLE IVERKSATT:
Snu skuta
Arbeiderpartiet
Trondheim, 1999
HOVEDSTRATEGI
Reetablere Arbeiderpartiet som et reelt og styringsdyktig alternativ i Trondheim, og posisjonere partiet for fremtidig seier, samt svekke Høyres posisjon i Trondheim.
Hvilken vei velger du?
Arbeiderpartiet
Trondheim, 2007
HOVEDSTRATEGI
Mobilisere Ap-velgere med veivalget mellom bedre skoler og trygg eldreomsorg fremfor Høyre og Frps skattekutt. Samt demobilisere Høyrevelgere ved å utpeke Frp som hovedmotstander.

Folkeavstemning om verdier

Arbeiderpartiet
Trondheim, 2015
HOVEDSTRATEGI
Mobilisere Ap-velgere og demobilisere Høyrevelgere ved å gjøre valget til et verdivalg – en folkeavstemming mellom Høyre og Aps ulike prioriteringer (stor vekt på følelser). Sterk budskapsdisiplin.